Hudföryngring

Hudföryngring

Det är många människor som drömmer om en fastare och mer ungdomlig hud. Det är mycket som påverkar hur huden åldras. En stor koppling finns mellan hudens förändringar och det liv vi lever. Om vi äter hälsosamt, undviker stress och sköter om vår hud är förutsättningarna för en vacker hy mycket bättre. Givetvis spelar vårt genetiska anlag också en viktig roll.

Önskar man en frisk hud med mindre synliga ålderstecken följer här några smarta tips på hur man själv kan bidra till en efterlängtad hudföryngring.

Ansiktsmassage: Går att få som spabehandling. I Asien sägs det att massagen är hemligheten bakom många kvinnors porslinslena hud. Massagen ökar nämligen blodflödet vilket gör huden pigg och med en rosig lyster.

Ansiktskräm: Återfuktande krämer ger ett resultat med lite tålamod, det kan ibland ta flera veckor innan huden har anpassat sig till den nya återfuktningsrutinen. Sen är det även skillnad på kvalité.

Drick vatten: Uttorkning är en bidragande orsak till hudens åldrande. Genom att dricka vatten hjälper man hudens förmåga att hålla sig återfuktad och spänstig.

Unna dig en behandling: Idag finns det gott om skönhetsbehandlingar att välja på som hjälper till att motverka hudens ålderstecken. En av de kanske allra mest spännande idag är exempelvis Thermage där radioenergi tränger ner genom hudlagren och stimulerar kroppens egen återuppbyggnad av kollagen och elastin.

Ansiktstvätt: Ta för vana att använda en bra ansiktstvätt, eller unna dig en rengörande skönhetsbehandling på spa. Rester av gammalt smink, parfym eller hårprodukter bör inte finnas kvar på ansiktet när man går och lägger sig. Genom att hålla huden ren och återfuktad hjälper man huden att återhämta sig.

Sola inte ansiktet: En solhatt är inte bara snyggt, det är också bra för huden. Solen är en bidragande orsak till varför många i förtid får linjer och rynkor. Genom att använda en uv-skyddande kräm eller en solhatt kan man hjälpa till att undvika detta.

Stressa mindre: Stress skadar huden genom att stressämnet kortisol bryter ner kollagen. Det kan göra huden slappare och mer benägen för finnar och pigmentförändringar. De allra flesta människor har perioder som är mer stressfyllda än andra, efter det är det särskilt viktigt med en period av återhämtning.

Träna lagom: Genom att motionera regelbundet minskar vi på det hudskadliga stressämnet kortisol och vi håller igång blodcirkulationen. Det mår huden bra av. Men man ska inte träna så överdrivet hårt att man även bryter ner hormoner som är bra för huden.